Door de overeenkomst zijn ruim 70 leden en 240 locaties in de tankstationsector opnieuw verzekerd van inkoopvoordeel voor het food- en foodgerelateerde assortiment.
De samenwerking werd onlangs samen met bestuursvoorzitter Rob van Herpen van Gemaq, secretaris Gerbert Vissers en directeur Letteke van der Kruk van de inkooporganisatie voor tankstations bevestigd. De nieuwe samenwerking kent wel enkele aanpassingen. “We zien dat de petrolsector zich in een zeer beweeglijke markt bevindt”, aldus Van der Kruk. “Er is sprake van veel dynamiek onder invloed van maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, de veranderende kijk op milieu en milieubelasting, de invloed van de overheid, toename van technologische mogelijkheden, etc.” Niet alleen is er in de brandstofsector sprake van een energietransitie, ook is er sprake van een retailtransitie. “Het tijdig mee veranderen van tankstations om relevant te blijven, daar gaat het nu om”, aldus de directeur. “Wij geloven dat de samenwerking met Sligro hieraan bijdraagt. Het partnerschap wordt geïntensiveerd op het gebied van kennisdeling, verspartners- en producten, volumebundeling en uiteraard een verbeterd inkoopvoordeel. Dit past goed bij onze coöperatieve gedachte; samen staan we sterker”.
Toekomstbestendig
Ook Tim Bontje, Sales Manager National accounts van Sligro, is trots op de vernieuwde samenwerking met GemaQ: “Samen met de aangesloten leden willen we werken aan een toekomstbestendige shopinvulling.
Nieuwe verdienmodellen
GemaQ wil laten zien dat de kracht van het collectief schuilt in de veerkracht, creativiteit en het doorzettingsvermogen van de aangesloten ondernemers. Dat moet ook tot uiting komen in de partnerschappen met grossier en leveranciers. Voor een belangrijk deel kan dat door kennis en ervaringen met elkaar te delen, elkaars netwerk te gebruiken en samen nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Volgens beide partijen ontstaan hierdoor nieuwe verdienmodellen waarmee ondernemers hun tankstation kunnen omvormen tot een servicestation met producten, diensten en faciliteiten die ook in de toekomst relevant en winstgevend zijn.
Bron: GemaQ/@FoodClicks