Altijd op de hoogte
met GemaQ

06.12.2022

‘One size fits all’, maar niet heus!

Binnen de petrol- en retailmarkt draait het rad van verandering sneller dan ooit. Kansen en bedreigingen doemen op. Wat staat er te gebeuren? De ontwikkelingen tonen aan dat er zeker toekomst is voor het tankstation. Daartoe dient het station dan wel relevant te blijven. Is daarbij één grote oplossing denkbaar voor alle tankstations? Een uniform sjabloon waarmee een goede zakelijke toekomst gegarandeerd is zodra je binnen deze lijntjes kleurt?

Verzekerd van continuïteit
Ik heb goed en slecht nieuws voor je. Om met het laatste te beginnen: nee, er bestaat geen algehele aanpak waarmee ieder station met één en dezelfde aanpak verzekerd is van continuïteit. Het goede nieuws is echter dat er wel degelijk per tankstation een oplossing gecreëerd kan worden. Relevantie wordt namelijk bepaald door de specifieke locatie. Iedere locatie neemt een eigen, unieke positie in. Het is daarom evident om per tankstation de toekomstige rol te bepalen en daar het assortiment, de faciliteiten en dienstbetoon op af te stemmen. ‘One size fits all’ gaat zeker niet op. Maatwerk wel.

Unieke mogelijkheden
Oké, maatwerk dus. Daar komen veel vragen bij kijken. Iedere locatie kent eigen bijzonderheden, heeft een eigen functie en klantengroep, beschikt over unieke mogelijkheden. Welke? Dit wordt mede zichtbaar gemaakt door de verzameling van demografische gegevens, verkeersstromen, eventuele OV-schema’s, gemeentelijke plannen en winkelspreiding. Zeker zo belangrijk is het om te achterhalen welke grote veranderingen er de komende tien jaar rondom de locatie gaan plaatsvinden. Ben je daar al van op de hoogte? Van hieruit kan vastgesteld worden welke diensten en producten voor deze specifieke locatie het meest relevant zijn en welke het in de toekomst gaan worden.

Eigen ambitieniveau
Op basis van de bovengenoemde bevindingen kan bepaald worden welke nieuwe elementen – al dan niet ter gedeeltelijke vervanging van huidige onderdelen – aan de vestiging toegevoegd dienen te worden. Hierbij kan het gaan om ‘concepten & franchising’, ‘pakket- & conciërge service’, ‘rusten, werken & gamen’, en/ of weer geheel andere onderdelen betreffen. Aansluitend is het zaak om de initiatieven concreet te benoemen in aanpak, vorm, et cetera. Dit alles gebaseerd op heldere, persoonlijke en overtuigende keuzes. Iedere tankstationhouder bepaalt namelijk zijn of haar eigen ambitieniveau, financiële polsstok en planning. Maar wat er ook gebeurt, werk in ieder geval altijd vanuit een weloverwogen plan. En vergeet niet om de voortgang te monitoren én bij te stellen waar raadzaam.

Wie futureproof wil worden en openstaat voor externe expertise, die zal overigens zeer geholpen zijn met het 6-stappenplan van GemaQ. Een aanrader!

 

Letteke van der Kruk
directeur GemaQ

Doe de test

Heeft u helder wat de grootste transities voor de komende 5 tot 10 jaar zullen zijn met relevantie voor uw tankstation, en wat dit zonder ingrijpen betekent voor uw omzetontwikkeling?(Vereist)
Is onderzocht en glashelder wat de functie van uw tankstation is in de ogen van de bezoekers?(Vereist)
Heeft u een scherp inzicht hoeveel zakelijke- en privérijders uw station bezoeken, hun bestedingsmogelijkheden, gezinssamenstelling, woonwijk, et cetera?(Vereist)
Heeft u de demografische, stedenbouwkundige en planologische ontwikkelingen in uw regio geïnventariseerd evenals de mogelijke consequenties voor u?(Vereist)
Beschikt u over een grondige concurrentieanalyse, waarbij u ook de lokale/ regionale retail en thuisbezorgmarkt geanalyseerd hebt?(Vereist)
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Binnenkort verschijnt het eerste magazine Vooruitgang. Een magazine boordevol indrukwekkende stories, interviews, praktische informatie en nieuws. Wil jij Vooruitgang ook ontvangen? Teken dan nu alvast in voor een gratis exemplaar.